Zawartość firmowej gazetki kierowanej do pracowników będzie pochodną specyfiki firmy, wyników audytu komunikacji wewnętrznej oraz pomysłowości redaktorów i dziennikarzy. Szukasz inspiracji, o czym pisać w firmowym biuletynie? Poznaj nasze gotowe propozycje na tematy artykułów!
Tematy podzieliliśmy na grupy. Korzystaj do woli, miksuj, przerabiaj i pisz!
Pomysły na tematy do firmowej gazetki: pracownicy po godzinach
Ludzie lubią czytać o innych ludziach – wykorzystaj to i w każdym wydaniu firmowego czasopisma zaplanuj rubrykę, w której będzie można poznać interesującą postać z firmy.
- Znajdź pracownika, który ma oryginalne hobby (tworzenie makiet kolejowych, rzeźbienie w glinie, kolekcjonowanie pudełek od zapałek itp.) i przeprowadź z nim wywiad lub poproś, by sam opisał swoją pasję w formie artykułu.
- Macie w firmie formalne lub nieformalne grupy sportowców? Co jakiś czas sprawdź, co u nich słychać: ilu ich obecnie jest, czy razem trenują, czy planują wspólne starty. Tę samą konwencję można zastosować do kółek zainteresowań, np. miłośnicy gier planszowych, droniarze itp.
- Wszyscy kochają zwierzaki! Stwórz kącik fotograficzny “Mój zwierzak” i zachęć pracowników, by wysyłali zdjęcia swoich pupili w najróżniejszych sytuacjach.
- “Służą po godzinach”: czy macie wśród pracowników funkcjonariuszy służb publicznych: strażaka OSP, żołnierza WOT, ratownika medycznego, GOPR-owca itp.? Przeprowadź z nim wywiad i koniecznie postaraj się o przekazanie do publikacji zdjęć z akcji lub w mundurze.
- Tradycje świąteczne mojego regionu: poproś pracowników pochodzących z różnych regionów, by opisali, jak wygląda Boże Narodzenie w ich rodzinnych stronach. Poproś o zdjęcia, przepisy, anegdoty.
Pomysły na tematy do czasopisma pracowniczego: firmowe statystyki
Liczby dają możliwość pokazania skali zjawiska, zmian, trendów. Ubrane w atrakcyjną infografikę z powodzeniem zastąpią kilka akapitów tekstu. Zostań poszukiwaczem firmowych statystyk!
- Firma w liczbach: zestawienie najciekawszych danych statystycznych. Mogą to być dane ogólne dla całej firmy, ale też dla konkretnego działu/produktu, np.:
- ilu mamy pracowników?
- ile pracuje kobiet, a ilu mężczyzn?
- ile dzieci mają nasi pracownicy?
- jaki jest średni wiek pracownika?
- jaki staż ma najmłodszy i najstarszy stażem pracownik?
- jaką mamy sprzedaż (wartość, wolumen)?
- co ile minut z produkcji wyjeżdża kolejna paleta towaru?
- który dział jest najliczniejszy, a który najmniej liczny?
- ile mamy służbowych samochodów? Ile razy okrążają Ziemię w ciągu roku?
- ile produktów miesięcznie opuszcza produkcję/magazyn?
- ilu mamy klientów, z ilu krajów?
- ile kg kawy rocznie zużywają firmowe ekspresy?
- jaka jest łączna długość przenośników rolkowych na magazynie?
- Dla każdego obszaru firmy (np. produkcja, sprzedaż, marketing, BHP, kadry) przygotuj kwartalne lub półroczne zestawienie w zakresie najistotniejszych wskaźników. W każdym wydaniu możesz publikować takie zestawienie dla innego obszaru.
- Każda okrągła liczba to dobry temat na artykuł. To małe święto, o którym warto napisać, np.
- Sprzedaliśmy stutysięczny produkt!
- W maju obsłużyliśmy setnego klienta!
- Sto dni bez reklamacji!
- Rok bez wypadku przy pracy!
Potrzebujesz obsługi graficznej?
Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie
O czym pisać w firmowej gazetce? Pracownicy na swoich stanowiskach
Każdy pracownik może być bohaterem artykułu lub wywiadu. Szukając kandydata skup się na osobach otwartych, lubianych przez współpracowników bądź w jakiś sposób wyjątkowych.
- Poszukaj wśród pracowników osób, które pod jakimś względem się wyróżniają (bądź odwrotnie – których na co dzień nie widać, a są w firmie niezbędni), i przeprowadź z nimi wywiad. Przykładowo:
- pracownik z najdłuższym stażem,
- lider sprzedaży,
- główna księgowa,
- lubiany portier,
- pracownik helpdesku IT.
- Jeśli w firmie praktykuje się uroczyste żegnanie pracowników odchodzących na emeryturę, przygotuj relację z takiego wydarzenia. Pozyskaj kilka wypowiedzi współpracowników na temat współpracy z odchodzącą osobą.
- Co słychać u praktykantów/stażystów? Przyglądnijmy się, jak wygląda jeden dzień z letnich praktyk konkretnej osoby!
- Dzień z życia… działu sprzedaży, produkcji na linii X, brygady terenowej, handlowca. Wykorzystaj fotoopowieść dla pokazania codziennych czynności.
Pomysł na artykuły do firmowej gazetki: nasze produkty i usługi
Wypadałoby, by każdy pracownik orientował się w zmianach dotyczących produktów i usług świadczonych przez firmę. Zadbaj o to!
- Co się ostatnio zmieniło w naszym asortymencie? Opakowania, etykiety, technologie produkcji, nowi dystrybutorzy…
- Z wizytą w dziale badań i rozwoju: jak powstają ulepszenia i nowe produkty? Kto za nie odpowiada i skąd wie, czego potrzebuje rynek?
- Prześledźmy drogę, jaką pokonuje surowiec, by stać się finalnym produktem: foto-story z kolejnych etapów produkcji.
- Z jakimi problemami zwracają się do nas klienci? Relacja pracowników biura obsługi klienta.
- Które produkty / usługi wycofujemy, a które wprowadzamy właśnie na rynek?
- Czy wiesz, że… garść ciekawostek o wybranym produkcie / usłudze.
Pomysł na artykuły do newslettera dla pracowników: BHP
Wszystkim powinno zależeć, by praca przebiegała w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją, uczyń świętość z regularnych publikacji z zakresu BHP.
- Jakie są największe zagrożenia wystąpienia wypadku przy pracy w naszej firmie i jak się przed nimi chronić?
- Jeśli zdarzy się wypadek lub prawie-wypadek, opisz go, by przestrzec pozostałych pracowników. Nie zapomnij o wskazaniu przyczyny i podaniu środków zaradczych.
- Jakie środki ochrony osobistej powinny stosować osoby niezatrudnione na produkcji, które przebywają w hali produkcyjnej (np. kamizelka, kask, ochronniki słuchu)?
- Komu i jak zgłaszać zauważone niesprawności urządzeń, osłon, oznaczeń BHP? Czym grozi praca na niesprawnej maszynie?
- Wypadek przy pracy biurowej – to też się może zdarzyć! Na co zwracać szczególną uwagę, nie będąc pracownikiem produkcyjnym.
- Gdy zdarzy się wypadek – jak mają zachować się świadkowie zdarzenia?
- Pierwsza linia pierwszej pomocy: zaprezentuj osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w firmie. Przedstaw ich w konwencji superbohaterów zawsze gotowych do akcji.
- Firmowy detektyw: czy wiesz, gdzie szukać apteczki? Opublikuj zdjęcia oznaczeń wskazujących na miejsce przechowywania apteczek, AED itp.
- Czy dobrze siedzisz przy komputerze? Przypomnienie prawidłowej postawy przy pracy przy biurku (konieczne zdjęcia lub rysunki).
Pomysł na artykuły do firmowego intranetu: innowacje i inicjatywy pracownicze
- Prezentacja kilku innowacyjnych rozwiązań zaproponowanych przez pracowników i wdrożonych do realizacji.
- Jak działa system zgłaszania innowacji i inicjatyw pracowniczych? Jaka jest nagroda w przypadku wdrożenia?
- Innowator roku: wywiad z pracownikiem, który zgłosił rozwiązanie uznane za najlepszą innowację w danym roku.
- Kaizen, Lean, 5S – przedstaw te zagadnienia, zwracając szczególną uwagę na zrozumiały język i przykłady zastosowania ich w firmie.
Pomysł na artykuły do gazetki wewnętrznej: CSR i “dobra energia” pracowników
Rozejrzyj się dookoła w poszukiwaniu działań firmy i pracowników, które czynią świat lepszym.
- Zaangażowanie firmy na rzecz lokalnych społeczności: sponsoring, darowizny, wolontariat pracowniczy. Gdzie pomogliśmy, co robimy, jak wspieramy?
- Jeśli firma prowadzi wiele aktywności na rzecz lokalnych społeczności, co roku przedstaw ich podsumowanie wraz ze zdjęciami, wypowiedziami, wycinkami prasowymi.
- Niecodzienne wydarzenia w firmie: uratowaliśmy jeża, który wpadł do studzienki; pożyczyliśmy dostawczaka, by pomóc przewieźć sprzęt dla domu dziecka; dokarmiamy koty z sąsiedztwa itp.
- Foto-relacja z akcji wolontariatu pracowniczego, np. malowania pomieszczeń w domu dziecka.
Pomysł na teksty do czasopisma wewnętrznego: to warto wiedzieć!
W przystępny sposób objaśniaj zagadnienia, które warto znać, a do których nie każdy ma głowę w nawale codziennych obowiązków. Do pisania takich porad możesz zaangażować firmowych ekspertów – inspektora BHP, prawnika, kadrowca.
- PPK: na czym polega, jakie są korzyści i kto zajmuje się PPK w firmie?
- Jak w naszej firmie działa system zgłaszania nieprawidłowości i jak chronimy sygnalistów?
- RODO na co dzień – czym jest naruszenie i jak się go ustrzec?
- Program poleceń pracowniczych: pokazać jak działa, np. opisując polecającego i polecanego, który został zatrudniony.
- Jak zmiany przepisów wpływają na nasze produkty i usługi? W jaki sposób wymuszają zmianę dotychczasowych zachowań?
- Zmiany globalne – jak wpływają na naszą firmę (Fit for 55, cele środowiskowe ONZ, zmiany w łańcuchach dostaw, redukcja emisji CO2).
- Co słychać w benefitach? Jeśli oferta benefitów się nie zmieniła, to można opisać np. wybrane aktywności dostępne dla pracowników z uwzględnieniem pory roku (w lecie SUP-y, zimą lodowisko).
- Ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie na życie, pakiety medyczne: czy można dopisać do nich członków rodziny bądź inne bliskie osoby?
- W okresie jesiennym – przypomnienie o szczepieniach na grypę/covid oferowanych bezpłatnie w ramach pakietu medycznego.
- Firmowy prawnik może prowadzić rubrykę z ogólnymi poradami dotyczącymi dnia codziennego, np.:
- Czy zostawiać dowód osobisty w wypożyczalni kajaków?
- Dlaczego warto zastrzec PESEL?
- Czym jest mobbing?
- Co (poza mandatem) grozi, jeśli jedziesz autem bez ważnego przeglądu technicznego?
O czym pisać w firmowym biuletynie? Rozwijamy kompetencje twarde i miękkie!
Nie zapomnij o funkcji edukacyjnej czasopisma dla pracowników – pomysłowe teksty szkoleniowe pomogą w szerzeniu wiedzy i dobrych praktyk w zespole.
- Kiedy dodawać kolejnych odbiorców w kopii maila, a kiedy nie jest to konieczne?
- Czy każde spotkanie jest potrzebne? Jak wybrać, czy wystarczy rozmowa bądź mail.
- Cyberbezpieczeństwo: Dział IT przestrzega przed ryzykownymi zachowaniami.
- Savoir-vivre wewnątrz firmy: dobre maniery na open space i w częściach wspólnych.
- Savoir-vivre w relacji z klientem:
- Jak poradzić sobie z trudnym klientem?
- Jak obsługiwać klientów z różnymi rodzajami niepełnosprawności?
- Zapamiętaj i stosuj na co dzień: nowe standardy BHP / obsługi klienta / poruszania się po obiekcie / korzystania ze służbowych samochodów.
- Ecodriving: jak jeździć służbowym samochodem, by być eko?
Potrzebujesz obsługi graficznej?
Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie
Na jaki temat pisać artykuły do newslettera dla pracowników? Co mówimy o sobie i co mówią o nas
Bieżące relacje z obecności firmy w mediach to nie tylko pokaz skuteczności działu public relations, ale też okazja do przypomnienia pracownikom jak ważne jest regularne komunikowanie się firmy z otoczeniem, klientami i interesariuszami.
- Prasówka – przegląd najciekawszych wzmianek prasowych o firmie.
- Najciekawsze interakcje na firmowych social mediach.
- Relacje z bieżących akcji marketingowych: np. założenia kampanii jesiennej, do kogo jest kierowana, jakie media zaangażowane, jakie kreacje zostały stworzone.
- Targi branżowe, targi pracy, konferencje organizacji branżowych – byliśmy tam! Relacje z wydarzeń.
O czym pisać w firmowym magazynie? Tematy “korpo”
Zagadnienia korporacyjne, co tu kryć, nie należą do najciekawszych artykułów na łamach gazetki firmowej. Dlatego staraj się je pisać przystępnym językiem, dziel materiał na śródtytuły i unikaj korpojęzyka.
- Jak wizja i misja firmy przekłada się na codzienne działanie konkretnego działu? Przykłady konkretnych zmian, projektów rozwojowych itp.
- Firmowe wartości: przeanalizuj każdą z wartości pod kątem odpowiedzi na pytanie “w jaki sposób realizujemy tę wartość w codziennej pracy? Nie zapomnij o przykładach pożądanych zachowań.
- Co słychać w działach? Przedstaw najważniejsze bieżące projekty w różnych działach firmy.
- Działalność firm wchodzących w skład naszej grupy na świecie – najciekawsze realizacje, fuzje, przejęcia.
- Wizerunek firmy jako jej kapitał: dlaczego tak ważny jest firmowy branding i kto za niego odpowiada?
Interesujące artykuły to najważniejszy aspekt gazetki pracowniczej, ale jeśli chcemy, aby biuletyn był atrakcyjny dla jego odbiorców, musimy zadbać też o inne kwestie, takie jak projekt i skład czasopisma. Te zadania warto zlecić nam – możemy pracować na istniejącym layoucie, odświeżyć szatę graficzną lub przygotować projekt od zera.
AUTOR: Jacek Gruszczyński, właściciel agencji Clever Minds