Zawartość firmowej gazetki kierowanej do pracowników będzie pochodną specyfiki firmy, wyników audytu komunikacji wewnętrznej oraz pomysłowości redaktorów i dziennikarzy. Szukasz inspiracji, o czym pisać w firmowym biuletynie? Poznaj nasze gotowe propozycje na tematy artykułów!

Tematy podzieliliśmy na grupy. Korzystaj do woli, miksuj, przerabiaj i pisz!

Pomysły na tematy do firmowej gazetki: pracownicy po godzinach

Ludzie lubią czytać o innych ludziach – wykorzystaj to i w każdym wydaniu firmowego czasopisma zaplanuj rubrykę, w której będzie można poznać interesującą postać z firmy.

  • Znajdź pracownika, który ma oryginalne hobby (tworzenie makiet kolejowych, rzeźbienie w glinie, kolekcjonowanie pudełek od zapałek itp.) i przeprowadź z nim wywiad lub poproś, by sam opisał swoją pasję w formie artykułu.
  • Macie w firmie formalne lub nieformalne grupy sportowców? Co jakiś czas sprawdź, co u nich słychać: ilu ich obecnie jest, czy razem trenują, czy planują wspólne starty. Tę samą konwencję można zastosować do kółek zainteresowań, np. miłośnicy gier planszowych, droniarze itp.
  • Wszyscy kochają zwierzaki! Stwórz kącik fotograficzny “Mój zwierzak” i zachęć pracowników, by wysyłali zdjęcia swoich pupili w najróżniejszych sytuacjach.
  • “Służą po godzinach”: czy macie wśród pracowników funkcjonariuszy służb publicznych: strażaka OSP, żołnierza WOT, ratownika medycznego, GOPR-owca itp.? Przeprowadź z nim wywiad i koniecznie postaraj się o przekazanie do publikacji zdjęć z akcji lub w mundurze.
  • Tradycje świąteczne mojego regionu: poproś pracowników pochodzących z różnych regionów, by opisali, jak wygląda Boże Narodzenie w ich rodzinnych stronach. Poproś o zdjęcia, przepisy, anegdoty.

Pomysły na tematy do czasopisma pracowniczego: firmowe statystyki

Liczby dają możliwość pokazania skali zjawiska, zmian, trendów. Ubrane w atrakcyjną infografikę z powodzeniem zastąpią kilka akapitów tekstu. Zostań poszukiwaczem firmowych statystyk!

  • Firma w liczbach: zestawienie najciekawszych danych statystycznych. Mogą to być dane ogólne dla całej firmy, ale też dla konkretnego działu/produktu, np.:
    • ilu mamy pracowników?
    • ile pracuje kobiet, a ilu mężczyzn?
    • ile dzieci mają nasi pracownicy?
    • jaki jest średni wiek pracownika?
    • jaki staż ma najmłodszy i najstarszy stażem pracownik?
    • jaką mamy sprzedaż (wartość, wolumen)?
    • co ile minut z produkcji wyjeżdża kolejna paleta towaru?
    • który dział jest najliczniejszy, a który najmniej liczny?
    • ile mamy służbowych samochodów? Ile razy okrążają Ziemię w ciągu roku?
    • ile produktów miesięcznie opuszcza produkcję/magazyn?
    • ilu mamy klientów, z ilu krajów?
    • ile kg kawy rocznie zużywają firmowe ekspresy?
    • jaka jest łączna długość przenośników rolkowych na magazynie?
  • Dla każdego obszaru firmy (np. produkcja, sprzedaż, marketing, BHP, kadry) przygotuj kwartalne lub półroczne zestawienie w zakresie najistotniejszych wskaźników. W każdym wydaniu możesz publikować takie zestawienie dla innego obszaru.
  • Każda okrągła liczba to dobry temat na artykuł. To małe święto, o którym warto napisać, np.
    • Sprzedaliśmy stutysięczny produkt!
    • W maju obsłużyliśmy setnego klienta!
    • Sto dni bez reklamacji!
    • Rok bez wypadku przy pracy!

Potrzebujesz obsługi graficznej?

Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie

O czym pisać w firmowej gazetce? Pracownicy na swoich stanowiskach

Każdy pracownik może być bohaterem artykułu lub wywiadu. Szukając kandydata skup się na osobach otwartych, lubianych przez współpracowników bądź w jakiś sposób wyjątkowych.

  • Poszukaj wśród pracowników osób, które pod jakimś względem się wyróżniają (bądź odwrotnie – których na co dzień nie widać, a są w firmie niezbędni), i przeprowadź z nimi wywiad. Przykładowo:
    • pracownik z najdłuższym stażem,
    • lider sprzedaży,
    • główna księgowa,
    • lubiany portier,
    • pracownik helpdesku IT.
  • Jeśli w firmie praktykuje się uroczyste żegnanie pracowników odchodzących na emeryturę, przygotuj relację z takiego wydarzenia. Pozyskaj kilka wypowiedzi współpracowników na temat współpracy z odchodzącą osobą.
  • Co słychać u praktykantów/stażystów? Przyglądnijmy się, jak wygląda jeden dzień z letnich praktyk konkretnej osoby!
  • Dzień z życia… działu sprzedaży, produkcji na linii X, brygady terenowej, handlowca. Wykorzystaj fotoopowieść dla pokazania codziennych czynności.

Pomysł na artykuły do firmowej gazetki: nasze produkty i usługi

Wypadałoby, by każdy pracownik orientował się w zmianach dotyczących produktów i usług świadczonych przez firmę. Zadbaj o to!

  • Co się ostatnio zmieniło w naszym asortymencie? Opakowania, etykiety, technologie produkcji, nowi dystrybutorzy…
  • Z wizytą w dziale badań i rozwoju: jak powstają ulepszenia i nowe produkty? Kto za nie odpowiada i skąd wie, czego potrzebuje rynek?
  • Prześledźmy drogę, jaką pokonuje surowiec, by stać się finalnym produktem: foto-story z kolejnych etapów produkcji.
  • Z jakimi problemami zwracają się do nas klienci? Relacja pracowników biura obsługi klienta.
  • Które produkty / usługi wycofujemy, a które wprowadzamy właśnie na rynek?
  • Czy wiesz, że… garść ciekawostek o wybranym produkcie / usłudze.

Pomysł na artykuły do newslettera dla pracowników: BHP

Wszystkim powinno zależeć, by praca przebiegała w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją, uczyń świętość z regularnych publikacji z zakresu BHP.

  • Jakie są największe zagrożenia wystąpienia wypadku przy pracy w naszej firmie i jak się przed nimi chronić?
  • Jeśli zdarzy się wypadek lub prawie-wypadek, opisz go, by przestrzec pozostałych pracowników. Nie zapomnij o wskazaniu przyczyny i podaniu środków zaradczych.
  • Jakie środki ochrony osobistej powinny stosować osoby niezatrudnione na produkcji, które przebywają w hali produkcyjnej (np. kamizelka, kask, ochronniki słuchu)?
  • Komu i jak zgłaszać zauważone niesprawności urządzeń, osłon, oznaczeń BHP? Czym grozi praca na niesprawnej maszynie?
  • Wypadek przy pracy biurowej – to też się może zdarzyć! Na co zwracać szczególną uwagę, nie będąc pracownikiem produkcyjnym.
  • Gdy zdarzy się wypadek – jak mają zachować się świadkowie zdarzenia?
  • Pierwsza linia pierwszej pomocy: zaprezentuj osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w firmie. Przedstaw ich w konwencji superbohaterów zawsze gotowych do akcji.
  • Firmowy detektyw: czy wiesz, gdzie szukać apteczki? Opublikuj zdjęcia oznaczeń wskazujących na miejsce przechowywania apteczek, AED itp.
  • Czy dobrze siedzisz przy komputerze? Przypomnienie prawidłowej postawy przy pracy przy biurku (konieczne zdjęcia lub rysunki).

Pomysł na artykuły do firmowego intranetu: innowacje i inicjatywy pracownicze

  • Prezentacja kilku innowacyjnych rozwiązań zaproponowanych przez pracowników i wdrożonych do realizacji.
  • Jak działa system zgłaszania innowacji i inicjatyw pracowniczych? Jaka jest nagroda w przypadku wdrożenia?
  • Innowator roku: wywiad z pracownikiem, który zgłosił rozwiązanie uznane za najlepszą innowację w danym roku.
  • Kaizen, Lean, 5S – przedstaw te zagadnienia, zwracając szczególną uwagę na zrozumiały język i przykłady zastosowania ich w firmie.

Pomysł na artykuły do gazetki wewnętrznej: CSR i “dobra energia” pracowników

Rozejrzyj się dookoła w poszukiwaniu działań firmy i pracowników, które czynią świat lepszym.

  • Zaangażowanie firmy na rzecz lokalnych społeczności: sponsoring, darowizny, wolontariat pracowniczy. Gdzie pomogliśmy, co robimy, jak wspieramy?
  • Jeśli firma prowadzi wiele aktywności na rzecz lokalnych społeczności, co roku przedstaw ich podsumowanie wraz ze zdjęciami, wypowiedziami, wycinkami prasowymi.
  • Niecodzienne wydarzenia w firmie: uratowaliśmy jeża, który wpadł do studzienki; pożyczyliśmy dostawczaka, by pomóc przewieźć sprzęt dla domu dziecka; dokarmiamy koty z sąsiedztwa itp.
  • Foto-relacja z akcji wolontariatu pracowniczego, np. malowania pomieszczeń w domu dziecka.

Pomysł na teksty do czasopisma wewnętrznego: to warto wiedzieć!

W przystępny sposób objaśniaj zagadnienia, które warto znać, a do których nie każdy ma głowę w nawale codziennych obowiązków. Do pisania takich porad możesz zaangażować firmowych ekspertów – inspektora BHP, prawnika, kadrowca.

  • PPK: na czym polega, jakie są korzyści i kto zajmuje się PPK w firmie?
  • Jak w naszej firmie działa system zgłaszania nieprawidłowości i jak chronimy sygnalistów?
  • RODO na co dzień – czym jest naruszenie i jak się go ustrzec?
  • Program poleceń pracowniczych: pokazać jak działa, np. opisując polecającego i polecanego, który został zatrudniony.
  • Jak zmiany przepisów wpływają na nasze produkty i usługi? W jaki sposób wymuszają zmianę dotychczasowych zachowań?
  • Zmiany globalne – jak wpływają na naszą firmę (Fit for 55, cele środowiskowe ONZ, zmiany w łańcuchach dostaw, redukcja emisji CO2).
  • Co słychać w benefitach? Jeśli oferta benefitów się nie zmieniła, to można opisać np. wybrane aktywności dostępne dla pracowników z uwzględnieniem pory roku (w lecie SUP-y, zimą lodowisko).
  • Ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie na życie, pakiety medyczne: czy można dopisać do nich członków rodziny bądź inne bliskie osoby?
  • W okresie jesiennym – przypomnienie o szczepieniach na grypę/covid oferowanych bezpłatnie w ramach pakietu medycznego.
  • Firmowy prawnik może prowadzić rubrykę z ogólnymi poradami dotyczącymi dnia codziennego, np.:
    • Czy zostawiać dowód osobisty w wypożyczalni kajaków?
    • Dlaczego warto zastrzec PESEL?
    • Czym jest mobbing?
    • Co (poza mandatem) grozi, jeśli jedziesz autem bez ważnego przeglądu technicznego?

O czym pisać w firmowym biuletynie? Rozwijamy kompetencje twarde i miękkie!

Nie zapomnij o funkcji edukacyjnej czasopisma dla pracowników – pomysłowe teksty szkoleniowe pomogą w szerzeniu wiedzy i dobrych praktyk w zespole.

  • Kiedy dodawać kolejnych odbiorców w kopii maila, a kiedy nie jest to konieczne?
  • Czy każde spotkanie jest potrzebne? Jak wybrać, czy wystarczy rozmowa bądź mail.
  • Cyberbezpieczeństwo: Dział IT przestrzega przed ryzykownymi zachowaniami.
  • Savoir-vivre wewnątrz firmy: dobre maniery na open space i w częściach wspólnych.
  • Savoir-vivre w relacji z klientem:
    • Jak poradzić sobie z trudnym klientem?
    • Jak obsługiwać klientów z różnymi rodzajami niepełnosprawności?
  • Zapamiętaj i stosuj na co dzień: nowe standardy BHP / obsługi klienta / poruszania się po obiekcie / korzystania ze służbowych samochodów.
  • Ecodriving: jak jeździć służbowym samochodem, by być eko?

Potrzebujesz obsługi graficznej?

Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie

Na jaki temat pisać artykuły do newslettera dla pracowników? Co mówimy o sobie i co mówią o nas

Bieżące relacje z obecności firmy w mediach to nie tylko pokaz skuteczności działu public relations, ale też okazja do przypomnienia pracownikom jak ważne jest regularne komunikowanie się firmy z otoczeniem, klientami i interesariuszami.

  • Prasówka – przegląd najciekawszych wzmianek prasowych o firmie.
  • Najciekawsze interakcje na firmowych social mediach.
  • Relacje z bieżących akcji marketingowych: np. założenia kampanii jesiennej, do kogo jest kierowana, jakie media zaangażowane, jakie kreacje zostały stworzone.
  • Targi branżowe, targi pracy, konferencje organizacji branżowych – byliśmy tam! Relacje z wydarzeń.

O czym pisać w firmowym magazynie? Tematy “korpo”

Zagadnienia korporacyjne, co tu kryć, nie należą do najciekawszych artykułów na łamach gazetki firmowej. Dlatego staraj się je pisać przystępnym językiem, dziel materiał na śródtytuły i unikaj korpojęzyka.

  • Jak wizja i misja firmy przekłada się na codzienne działanie konkretnego działu? Przykłady konkretnych zmian, projektów rozwojowych itp.
  • Firmowe wartości: przeanalizuj każdą z wartości pod kątem odpowiedzi na pytanie “w jaki sposób realizujemy tę wartość w codziennej pracy? Nie zapomnij o przykładach pożądanych zachowań.
  • Co słychać w działach? Przedstaw najważniejsze bieżące projekty w różnych działach firmy.
  • Działalność firm wchodzących w skład naszej grupy na świecie – najciekawsze realizacje, fuzje, przejęcia.
  • Wizerunek firmy jako jej kapitał: dlaczego tak ważny jest firmowy branding i kto za niego odpowiada?

Interesujące artykuły to najważniejszy aspekt gazetki pracowniczej, ale jeśli chcemy, aby biuletyn był atrakcyjny dla jego odbiorców, musimy zadbać też o inne kwestie, takie jak projekt i skład czasopisma. Te zadania warto zlecić nam – możemy pracować na istniejącym layoucie, odświeżyć szatę graficzną lub przygotować projekt od zera.

AUTOR: Jacek Gruszczyński, właściciel agencji Clever Minds