Tworzenie katalogu produktów to jedno z kluczowych zadań w procesie promocji oferty firmy. Atrakcyjny katalog nie tylko prezentuje asortyment, ale również wpływa na decyzje zakupowe klientów, buduje wizerunek marki i przyciąga uwagę. Jednym z najważniejszych elementów skutecznego katalogu – a więc takiego, który sprzedaje – jest jego układ graficzny oraz jakość zamieszczonych materiałów. Podpowiadamy, jak krok po kroku zrobić katalog produktów, który sprzedaje!
Jak zrobić katalog produktów krok po kroku
Prezentujemy kluczowe kroki, które pozwolą stworzyć skuteczny i wizualnie atrakcyjny katalog produktów w wersji cyfrowej i gotowy do wydrukowania.
1. Wyznacz cel katalogu
Zanim rozpoczniesz planowanie układu treści i układu graficznego, zastanów się nad celem, jaki ma spełniać katalog produktów. Inaczej przygotowuje się katalog sprzedażowy, a inaczej – wizerunkowy bądź inspiracyjny.
Określenie celu działa niczym latarnia morska – pozwala korygować kurs na kolejnych etapach. Tworzysz katalog sprzedażowy? Lepiej sprawdź, czy przy wszystkich produktach masz ich kody, by klient mógł szybko i bezbłędnie zamówić to, co wybrał. Chcesz przy pomocy katalogu podkreślić prestiżowy wizerunek marki? Uważnie przypatrz się posiadanym fotografiom – czy są wystarczająco dobre, by nie odstawały jakością od layoutu katalogu.
Taką kontrolę zgodności z obranym celem wykonuj na każdym etapie produkcji katalogu, od układania spisu treści aż do wyboru papieru w drukarni i sposobu ekspozycji egzemplarzy lub ich wysyłki.
2. Zaplanuj strukturę katalogu produktów
Planując kolejność materiałów, musisz pogodzić potrzeby dwóch stron: wydawcy katalogu oraz jego odbiorcy, przy czym wrogiem obu jest informacyjny chaos. Zdecyduj, według jakiego klucza grupowane są produkty. Na przykład:
- producent mebli – według kolekcji lub według pomieszczenia,
- producent hydrauliki – według rodzajów instalacji, np. do centralnego ogrzewania czy do wody użytkowej,
- biuro podróży – według destynacji,
- producent systemów magazynowych – według stopnia zaawansowania rozwiązania.
Każda z grup produktów powinna być czytelnie oznaczona nazwą, widoczną w sekcji nawigacyjnej każdej strony. Dobrym pomysłem jest też wprowadzenie kodu kolorystycznego według zasady: jedna grupa – jeden kolor. Grafik wykonujący projekt katalogu zaproponuje oddzielne, odróżniające się kolory dla poszczególnych zestawów produktów, a następnie konsekwentnie będzie je stosował np. na kolorowych poddrukach (aplach) czy w elementach ozdobnych poszczególnych stron.
Potrzebujesz obsługi graficznej?
Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie
Katalog produktów ma być przyjazny dla użytkownika. Oprócz klasycznego spisu treści rozważ przygotowanie indeksu rzeczowego – oddzielnego spisu, ułożonego alfabetycznie, zawierającego hasła, których może szukać użytkownik. Przykładowo: jeśli Twoja firma produkuje meble i katalog podzielony jest na kolekcje, może zdarzyć się, że klient będzie szukał po prostu “szafy z lustrem”. Indeks rzeczowy, zamieszczany zwykle na końcu katalogu, pomoże mu od razu odszukać wszystkie strony, na których znajdują się szafy z lustrem. Opracowanie takiego indeksu, nawet wspomagane odpowiednią funkcją programu do składu dtp, jest dość pracochłonne, jednak warte wysiłku.
W każdej z grup produktów chcesz zaprezentować poszczególne wyroby. Określ precyzyjnie, jakie informacje o każdym z nich są niezbędne dla klienta, i upewnij się, że dane te są aktualne. Wymiary, numery katalogowe, dostępne opcje, czas dostawy – zebranie danych dla kilkudziesięciu produktów zajmie trochę czasu.
I najważniejsze: pracując w marketingu zapewne na co dzień nie sprzedajesz i nie kontaktujesz z klientami. Zapytaj więc koleżanki i kolegów z działu handlowego o to, jak w rzeczywistości wygląda proces sprzedaży – o co klienci pytają najczęściej, jakie informacje powinny być uwypuklone, a które są zbędne. Przyda się burza mózgów, szczególnie jeśli katalog ma być obszerny, a co za tym idzie – kosztowny w przygotowaniu. Lepiej poświęcić więcej czasu na planowanie, niż później poprawiać gotowy skład publikacji.
3. Skompletuj materiały graficzne do katalogu
W dobie powszechnej dostępności wysokiej jakości obrazów kluczowe jest, aby zdjęcia produktów były profesjonalne. Jakość ma ogromne znaczenie! Klienci kupują oczami, a słabej jakości grafika może zniechęcić do zakupu.
Profesjonalne fotografie
Fotografie produktów to jeden z najważniejszych elementów katalogu. Każdy produkt powinien być przedstawiony w najlepszym świetle. Inwestycja w profesjonalnego fotografa to świetny krok, szczególnie jeśli oferujesz produkty o wysokiej wartości. Zdjęcia muszą być ostre, dobrze oświetlone i wykonane z różnych perspektyw, aby klient mógł dokładnie zobaczyć, co kupuje.
Rendery 3d produktów do katalogu
W przypadku produktów o powtarzalnym kształcie, ale różniących się jedynie etykietą, jak np. puszki z farbą, od zdjęć lepsze będą rendery 3d. Grafik zajmujący się modelowaniem 3d wygeneruje wzorcowy kształt, a następnie nałoży na niego tyle etykiet, ile będzie trzeba – tak uzyskana grafika będzie najwyższej jakości. Rendery sprawdzają się też w przypadku przedmiotów o bardziej skomplikowanych kształtach, jednak w ich przypadku wymodelowanie produktu będzie znacznie bardziej pracochłonne.
Produkty wycięte z tła
Jednym z częstych błędów jest brak spójności w tle fotografii. W katalogu wszystkie produkty powinny być prezentowane na jednolitym tle. Może to być klasyczne białe tło, które nie odciąga uwagi od produktów, lub tło dopasowane do stylu marki.
Jeśli zdjęcia, którymi dysponujesz, są zrobione na różnych tłach i chcesz je ujednolicić, zorganizowanie sesji zdjęciowej może nie być konieczne. W większości przypadków grafik może wyciąć zdjęcia produktów z tła, by następnie nałożyć je na jednolite dla wszystkich tło. Taka czynność nazywa się szparowaniem. W zależności od skomplikowania obiektu i możliwej do zastosowania automatyzacji procesu obróbki graficznej szparowanie Twoich zdjęć może być bardzo proste bądź na tyle żmudne, że nieopłacalne.
Zdjęcia detali
Dla niektórych kategorii produktów dobrym pomysłem jest pokazanie detali – tekstury materiałów, zbliżenia na ozdoby czy wykończenie. Takie zdjęcia pomagają klientom lepiej zrozumieć jakość i charakter oferowanych produktów.
Schematy i rysunki techniczne
Produkty często mają swoją dokumentację, a w niej rysunki techniczne z opisanymi wymiarami, zasięgiem ruchu czy przebiegiem instalacji. Jeśli uznasz, że klientowi może przydać się taka informacja i masz na to miejsce – włącz je do katalogu. Niestety rysunki techniczne są często dość kłopotliwe na etapie przygotowania do druku (dtp) – cienkie linie mogą być zbyt cienkie, by w docelowej skali dobrze się wydrukowały. Koniecznie porusz ten temat z grafikiem wykonującym skład dtp katalogu.
Wykorzystanie infografik i ikon
Grafika to nie tylko zdjęcia. Możesz wzbogacić katalog o infografiki, które w przystępny sposób przedstawią np. funkcje produktu, jego cechy techniczne czy korzyści płynące z zakupu. Użycie ikon może pomóc w wizualnym przedstawieniu najważniejszych informacji, np. w opisie ekologicznych cech produktu, jego wielkości czy materiału.
Jaka powinna być rozdzielczość materiałów przekazywanych do druku?
W internecie, szczególnie w social mediach, przywykliśmy do niewyraźnych, nieostrych zdjęć i filmów. Niestety to, co przechodzi w świecie wirtualnym niezauważenie, w przypadku druku jest niedopuszczalne. Ludzkie oko od razu wyłapuje kiepską jakość, na czym cierpi wizerunek marki. Dlatego przygotowując zestaw materiałów dla grafika wykonującego skład katalogu reklamowego, przekaż mu zdjęcia i grafiki w najwyższej rozdzielczości, jaką dysponujesz. W procesie składu katalogu przyda mu się “zapas” rozdzielczości na potrzeby skalowania i kadrowania ilustracji. Normą dla fotografii przygotowywanych do druku offsetowego jest rzeczywista rozdzielczość 240-300 ppi.
4. Dobierz kolorystykę i typografię
Kolorystyka katalogu produktów powinna być spójna z identyfikacją wizualną marki. Jeśli firma ma ustaloną paletę barw, należy się jej trzymać. Ważne jest też, aby kolory nie przytłaczały treści i nie odciągały uwagi odbiorcy od najważniejszego – produktów.
Typografia (zastosowane czcionki) musi być czytelna, i podobnie jak kolorystyka, spójna z firmowym brandingiem. Warto ograniczyć się do maksymalnie dwóch lub trzech różnych krojów pisma – jednego dla nagłówków, drugiego dla treści głównej oraz ewentualnie dodatkowego dla wyróżnień.
Spójność wizualna to klucz do postrzegania marki jako profesjonalnej. Katalog powinien wyglądać jak jeden, harmonijny produkt, a nie zbiór przypadkowych stron. Wybór kolorystyki, typografii, układu zdjęć, wielkości i rozmieszczenia tekstu – wszystko to musi ze sobą współgrać. Spójność warto zachować również w kontekście powtarzalnych elementów, jak np. stopki, nagłówki czy wyróżnienia.
Przygotowanie katalogu produktów do druku i w wersji cyfrowej
Grafik wykonujący skład katalogu w profesjonalnym programie graficznym po zakończeniu prac generuje plik PDF. W zależności od ustawień może być to PDF przeznaczony do druku w drukarni (tzw. produkcyjny plik PDF) bądź plik o jakości ekranowej.
Potrzebujesz obsługi graficznej?
Zapoznaj się z naszym portfolio, prześlij zapytanie
Co do zasady pliki ekranowe generuje się w niższej rozdzielczości i z większą kompresją, dzięki czemu są lżejsze i łatwiejsze do przesyłania jako załącznik e-maila niż PDF-y produkcyjne. Różnica w wadze takich plików (w MB) może wynieść nawet 1:10.
Decyzja o tym, czy katalog produktów ma być docelowo drukowany, czy nie, powinna zostać podjęta przed rozpoczęciem prac graficznych. Wpływa to bowiem na przebieg prac – materiały kierowane do druku wymagają wyższej rozdzielczości i większej dbałości o techniczne szczegóły (np. nadrukowania, spady, zalewki, kolor czarny z jednej farby).
Jak wybrać agencję do zaprojektowania katalogu produktów?
Publikacja tak złożona, jak katalog produktów, wymaga od grafika precyzji i dbałości o najmniejsze detale. Czym innym jest zaprojektowanie ulotki czy plakatu, a czym innym – kilkudziesięciostronicowa pozycja, zawierająca liczne dane i grafiki. Tu potrzeba profesjonalisty.
Decydując o wyborze agencji graficznej, która zajmie się projektem i składem Twojego katalogu, w pierwszej kolejności zapytaj kandydatów o dotychczasowe realizacje tego rodzaju. Doświadczenie w przygotowaniu podobnych publikacji będzie najlepszym potwierdzeniem kompetencji. Ponadto dobra agencja chętnie doradzi parametry poligraficzne, takie jak rodzaj i gramatura papieru, rodzaj oprawy czy uszlachetnienia okładki.
AUTOR: Jacek Gruszczyński, właściciel agencji Clever Minds